• Deutschen Exlibris-Gesellschaft,  Zustervereniging

    Grote delegatie op DEG-Tagung

    Van 7 tot 10 mei vond de jaarlijkse DEG Tagung plaats in Wetzlar, een schilderachtig stadje aan de rivier de Lahn, in Hessen. Wetzlar is beroemd vanwege de fotografie firma Leica. Verder is het bekend om Goethe’s kortstondig verblijf aldaar en zijn (onbeantwoorde) flirt met Lotte, die leidde tot een van zijn bekendste werken, namelijk ‘Die Leiden des jungen Werthers’.

    Er waren ca. 80 personen aanwezig uit 14 landen. Vanuit Nederland waren we goed vertegenwoordig met 14 personen. Bert Groeneveld en Marjolein Rikmenspoel, Evert en Hetty Veldhuizen, Peter Haas en Cees Lith, William Buil en Connie Stumpel, Joop en Annet Sliep, Kaaro en Corrie Wallaardt, Theo Kleijer en Carla van der Horst.

    De huidige president van de DEG, die Deutsche Exlibris-Gesellschaft, Utz Benkel werd geëerd vanwege al zijn inspanningen en Henry Tauber werd, als vorige voorzitter, tot ere-president benoemd.

    De banden met het Duitse bestuur werden aangehaald. Concreet zal vice president van de DEG Siegfried Bresler in principe zitting nemen in de jury van de exlibris-competitie van de kunstacademie Maastricht in 2027. De mogelijkheid voor een euregionale meerdaagse meeting herfst/eind 2028 wordt vanuit EW, met de Duitse én de Belgische verzamelaars, nader onderzocht. Met Klaus Rödel, voorzitter van de FISAE werd bijgepraat over de plannen voor het organiseren van bovengenoemde bijeenkomst. Hij heeft alle begrip voor het feit dat het voor onze vereniging ondoenlijk is een dergelijke meeting in Maastricht of in de regio te organiseren, zoals binnen het bestuur van Exlibriswereld is geopperd. Hij zal in zijn nieuwsbrief daarover rapporteren. Tijdens de aanstaande bijeenkomst in Varna, (Bulgarije, van 1-6 september 2026) zal bekend worden òf en waar een volgende FISAE-meeting in 2028 plaatsvindt.

    Acht kunstenaars toonden hun portfolio. Jochen Kublik, Sergey Kirnitzky en Marina Kupkina wonnen de publieksprijs met hun voor de wedstrijd ingezonden exlibris. Horst Brandenburg ontving de juryprijs.

    We genoten van het ontmoeten van oude en nieuwe vrienden, van de gezamenlijke activiteiten en natuurlijk van de uitbreiding van de verzameling met een aantal nieuwe schatten!

    De jaarvergadering van de DEG van volgend jaar zal plaatsvinden in Paderborn, van 6 tot 8 mei 2027.

    Boven: volop gelegenheid tot ruilen.

    links: Oleg Dergachov (oekraïne/Frankrijk), ingekleurde ets

    Connie Stumpel en Klaus Rödel (voorzitter FISAE)
  • Deutschen Exlibris-Gesellschaft

    75. Jahrestagung der Deutschen Exlibris-Gesellschaft (DEG)

    Van donderdag 8 mei 2025 tot zaterdag 10 mei 2025 is in het mooie stadje Memmingen in de deelstaat Beieren de 75e ‘Tagung’ van de DEG plaats, waar meer bijna 100 deelnemers uit 18 landen bij aanwezig waren, waaronder 13 leden van onze vereniging.

    De aanwezigen werden hartelijk welkom geheten door zowel de organisator: Utz Benkel als de voorzitter Henry Tauber.

    Jahrestagung der Deutschen Exlibris Gesellschaft

    Het was voor mij als “nieuwkomer” en mijn echtgenoot Rolf interessant te zien op welke manier de vele ex librissen van eigenaar wisselden. Naast het ruilen was zeker ook het sociale aspect aanwezig. Leuke gesprekken gevoerd en diverse contacten gelegd. Een hartelijk weerzien van “bekenden en vrienden” De avonden werden afgesloten met een gezellig etentje.

    Met 2 stadsrondleidingen en een rondleiding in een drukkerij waren de dagen goed gevuld.

    Tijdens de Algemene leden Vergadering werd het nieuwe bestuur van de DEG gekozen:

    • Präsident:                        Utz Benkel             (Öffentlichkeitsarbeit, Veröffentlichungen)
    • Vizepräsident:                 Siegfried Bresler    (Redaktion Rundbrief, Webredaktion)
    • Schatzmeister:                Andreas Raub
    • Geschäftsstelle:               Lydia Willemsen
    • Jahrbuchredaktion:         Prof. Dr. Hans-Walter Stork  
    • Archivar:                          Jürgen K. Klimpke

    De Tagung werd afgesloten met een feestelijk buffet.

    Met een map vol met nieuwe aanwinsten en mooie herinneringen zijn weer richting huis gereden.

    Een evenement waar we met belangstelling uitzien naar de volgende editie.

    Marion Roxs 14 mei 2025