Marcel Schellekens; Romantisch realist

Soms verschijnen er boeken, die even aan je aandacht ontsnapt zijn. Dat gold ook voor een boek dat vorig jaar al verscheen over de schilder en graficus Marcel Schellekens en dat zo ontzettend de moeite waard is voor grafiekliefhebbers, dat er nu toch nog over geschreven moet worden.

Marcel Schellekens, Atelier Breelaan
Marcel Schellekens, Atelier Breelaan, ets, 1999, 700 x 900 mm

Marcel Schellekens (1954) woont en werkt in Bergen in de voormalige atelierwoning van Mommie Schwarz in Bergen. Hij woont daar met zijn partner de schrijfster Saskia Noort en hun beide kinderen Julia en Mathieu.

Marcel Schellekens volgde zijn opleiding aan de afdeling grafiek van de Academie voor Beeldende Kunsten in Utrecht. Zijn werk reist over de hele wereld. Op dit moment lijkt hij iets meer de voorkeur te geven aan de schilderkunst, maar zijn meerkleuren etsen ogen als schilderijen. De zon, de schaduwen en de warmte, de rust van de stillevens en de spannende portretten vragen direct de volle aandacht van de kijker. Gloedvol werk, zou je kunnen zeggen. Werk, dat je direct raakt.

En over deze kunstenaar verscheen een uitputtend boek over zijn schilderijen en over zijn etsen. In de inleiding schrijft Margot Fretz van De Ploegh: ‘Hij is een graficus die schildert met zijn etsplaten. Zijn
intense kleurgebruik en de scherpe lijnen tussen licht en donker met heldere contrasten maken de prenten van Marcel Schellekens zo levendig en interessant. Schellekens vertelt aan Annabelle Birnie: ‘Licht is waar het mee begint en vanuit het licht werk ik verder aan het onderwerp.’ Birnie kraakt ook een noot: ‘Met de opkomst van nieuwe technieken om kunstwerken te reproduceren heeft het imago van het
medium grafiek als serieuze kunstvorm veel te lijden gehad.

Het ambachtelijke etsen, zoals Schellekens tot in de puntjes beheerst, wordt ondergesneeuwd door
computerprints, fotoreproducties en gicléedrukken.’ Verderop in het boek schrijft ook Frank Dekkers terecht over dit onderwerp.

Schellekens werkt in principe met drie etsplaten: rood, geel en blauw. Hij constateert dat hij in een schilderij veel meer sfeer kan aanbrengen en dat een ets zich meer leent voor detail. In zijn oeuvre zou je vijf thema’s kunnen onderscheiden: mensen, stillevens, dieren (koikarpers, honden), interieurs en landschappen.

Marcel Schellekens, Mulberry street
Marcel Schellekens, Mulberry street, ets, 2007, 550 x 650 mm.

Een bijzonder hoofdstuk (met als titel In druk) in het boek is geschreven door zijn collega en vriend Frank
Dekkers, die uitvoerig vertelt over hoe Schellekens en hij samen de etsen van Schellekens gedrukt hebben. Een jarenlange en intensieve samenwerking. Dat verhaal is niet alleen een persoonlijk verslag, maar geeft ook veel informatie over hoe prenten gemaakt worden. In het volgende nummer van Grafiekwereld zult u overigens als bijlage een prent aantreffen van Frank Dekkers zelf en zult u een vraaggesprek met hem kunnen lezen over zijn eigen werk.

Het boek over Schellekens is informatief en persoonlijk tegelijk. Er is ook een oeuvre-catalogus van alle
etsen opgenomen. Het boek is prachtig vormgegeven. Wat is het heerlijk dat zo’n geweldig overzichtswerk nog wordt uitgegeven en dat je steeds opnieuw in je handen kunt nemen om rustig het werk van Schellekens te bekijken en te bewonderen, zonder dat je de aan en uitknop van je computer hoeft in te schakelen.

Pieter Jonker

Annabelle Birnie, Frank Dekkers, Margot Fretz en Bianca Ruiz, Marcel Schellekens. Romantisch Realist,
Uitgeverij Waanders en de Kunst, Zwolle, 2013, hard cover, 192 pag. met leeslint, ISBN 978 94 91196 59 1,
verkoopprijs € 29,95. Verkrijgbaar bij de uitgever info@waanders.nl of bij de betere boekhandel.

Uit: Grafiekwereld, jaargang 57, 2014, nummer 2